Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Laitoin 92 termostaatin Mantaani talveksi kun vanha oli mallia ei ole. Nyt kuitenkaan vesi ei lähde alavesiletkuun kiertämään ollenkaan. Mistä lähden vikaa etsimään? Lämmöt nousee ihan tappiin, olen koittanut ilmailla nokka pystyssä yms mutta mikään ei tunnu auttavan. Voiko vika olla vesipumpussa? Ideoita?
Mulla kanssa nostaa lämmöt tappiin jos on ollu järjästelmä tyhjä. Mut yleensä kun se nostaa lämmöt tappiin ja termostaatti aukee eka kerran niin sen jälkeen toimii ihan ok. Hirvitti kyl eka kerran...
mulla on ollut samaa ongelmaa että kun termarin laittaa kiinni niin lämmöt tapissa... kesä ajeltu ilman termaria mutta nyt käy liian kylmänä taas... pitäisköhän laittaa reikä termariin niin kiertäisi koko ajan vähän vai sitäkö tällä haetaan? ei tee koneelle hyvää ajaa liian kylmänä mutta kun termarin heittää kiinni niin alkaa lämmöt nousta liikaa
En tiedä onnistuuko tuossa moottorissa, mutta monesti termostaatti on asennettu väärin päin. Se aiheuttaa myös lämpenemisongelmia.
Jos termostaatissa on reikä tai "vuotokohta" eli pieni kolo itse termostaattireiässä, niin se täytyy asentaa ylöspäin, jolloin ilma pääsee parhaiten pois.
Tuosta haluaisin kans lisätietoa. Kun eikös se 2-laippainen tavallaan säädä sen mitä kautta vesi kiertää?
kokeilin tota eilen ja tein kaksi 3mm reikää vierekkäin termostaatin molempiin laippoihin ja käänsin laipan niin että reiät on ylöspäin ja nyt pelaa eli varmaan siellä oli vaan aina ilmaa ja nyt ilmat pääsee pois ja vesi kiertää syylärille koko ajan ainakin vähän. mittari käy ensin melkein punaisella ja laskee siitä yhden pykälän alas eli toimii
En ole tota reikähommaa vielä kokeillut. Mutta asensin vdo:n mittarin ja anturin niin se nousee aika tasan 100 asteeseen mutta ei siitä ylöspäin. Onko haitallista koneelle? Kierto ilmeisesti siis pelaa kun ei keitä mutta epäilen pumppua ettei se kierrätä kunnolla vettä.