Vectra c ja poltinmerkkivalo tjmsp.

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
pki
'Senator'
'Senator'

Vectra c ja poltinmerkkivalo tjmsp.

Viesti Kirjoittaja pki »

Syttyi tuossa palamaan mittaristoon semmoinen lampun kuva, jossa huutomerkki keskellä/sisällä.. kokeilin manuaalista kaivella ja tässä kirjasessahan mainitaan vain palaneesta lampusta, MUTTA missä ?!?!? :o

Auto on nyt kierretty useampaan otteeseen ja käyty kaikki paikat läpi, mutta sitä palanutta lamppua ei löydy.. sisältyykö tuon merkkivalon taakse _kaikki_ lamput vaiko vain ajovalot? :-?

Kummallisen nuo ajovalojen polttimot, melkeen kuin H4 mut ei kuitenkaan.
Yhdestä näkyi se hehkulanka olevan pikkasen 'kärsinyt', mutta hyvin silti toimii.. voikohan tuommoisesta jo tulla ilmoitusta/virhettä.. ?? :roll: :o
samulis
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja samulis »

Mulla on syttynyt tuo kyseinen valo muistaakseni kaksi kertaa ja itse olen päätellyt tuon johtuneen perävaunun valoista, jotka myös vikakoodina oli luettavissa testeriltä. Tosin molemmilla kerroilla kyseessä oli "väärä hälyytys" eli nähtävästi venetrailerissa pieniä kontaktikatkoja tms ja auto päätteli lampun palaneen, tosin sitten toisen puolen eteenpäin näyttävää parkkia se ei huomannut, kun se otetaan samasta piuhasta takaparkkien kanssa...
Oletan, että auton omista lampuista on kaikki vähänkään tärkeät lamput tarkastelun alla, mutta esim itsellä on tällä hetkellä palanut takarekkarin toinen lamppu ja siitä ei tule hälyä.

Noista ajovalopolttimoista ... eikös ne ole joko H7:t tai D2S:t ja varmasti tiedät jos ne on noi jälkimmäiset... 8) Veikkaan siis H7:ja ja se joko toimii tai ei, tuskin edes opelkaan arpoo mitään siitä väliltä tai toisaalta voihan se tarkastella myös jännitteen/virran suuruutta ja päätellä vaikka mitä siitä.. tai sitten on jossain CAN väylän liittimissä häikkää...

Tosin muistan aika uutena saaneeni itse kerran "turhina" merkkivaloina ohjaustehostimen kuvan ja valojen automaattisen korkeussäädön...
pki
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja pki »

Selkis toi vikavalohässäkkä lopulta.
Taas tänään sytty kys. varotusvalo palamaan ja pistin muksun tarkistamaan ajovaloja, joista sitten olikin yksi parkkivalo pimeänä.
Tosin kun itse menin valoa katsomaan ja kopautin sormella ajovaloumpioon niin parkkivalo syttyi samalla taas.. :-?
Kävin kuitenkin hakemassa uudet lamput ja vaihdoin bensiksen pihassa samalla molemmille puolille... olipa siinäkin sessio, ei oo enää niin yksinkertaista tuokaan operaatio. :o

Insinjöörit ihan tosissaan kehittäneet asian mahdollisimman hankalaksi, prle :evil: :x
l0hetusmies
'Kadett'
'Kadett'

Re: Vectra c ja poltinmerkkivalo tjmsp.

Viesti Kirjoittaja l0hetusmies »

Minulla sama ongelma. Ostin uuden 2005 c vectran 80 000ajettu ja lampun palamisesta huutaa aina päällä ollessaan auto. Kaveri kierteli valot, eikä löydy palanutta lamppua...

Missähän voi olla vikaa?
pasik77
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja pasik77 »

Ei voi ainakaan syyttää ettet oo hakua käyttäny, on meinaa sen verta kaukaa kaivettu. :lol:

Polttimo ei oo kunnolla kiinni. Check control haistaa pienimmänkin katkoksen.
vectra 2.0t sport -07, astra 1.8 sport-01
l0hetusmies
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja l0hetusmies »

Ok, eli oikeastaan ainoa mahdollisuus on alottaa vaikka edestäpäin ajovaloista ja siitä taakse koittaen kaikki valot
pasik77
'Admiral'
'Admiral'

Eikö sulle tule muka ajotietokoneen näytölle tietoa mistä polttimosta on kyse?
gts2003
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja gts2003 »

pasik77 kirjoitti:Eikö sulle tule muka ajotietokoneen näytölle tietoa mistä polttimosta on kyse?
Ei mullakaan tuu ajotietokoneeseen mitää ilmotusta kun polttimo palaa..

Mittaristoon syttyy vaan se lampunkuva ja sitten autoa kiertämään.
ei sen puoleen ei mulla oo mitään muita lappuja palanutkaan kun ajovaloja mutta niitä palo sitten sitäkin enemmän ennen kun vaihdoin Xenonit niin pääs siitäkin vitsauksesta.
Onko ooppelilla kiva ajaa? En ole aivan vakuuttunut laadusta.... enkä kyllä muustakaan... mutta silti ajan edelleen ooppelilla...
Jartsi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

Kannattaa katsoa takavalot tarkkaan, koska jarruvalot on varmistettu. Eli takavaloissa on kaksilankaiset polttimot, ja jos jarruvalopolttimo ei pelaa, takavalot toimii backuppina ja silloin mittaristosta löytyy tuo herja.
pasik77
'Admiral'
'Admiral'

gts2003 kirjoitti:Ei mullakaan tuu ajotietokoneeseen mitää ilmotusta kun polttimo palaa..
Mistähän se sitte johtuu ettei mitää ilmota ku mulla on ainaki joka kerta ilmottanu ja sen jälkee tulee se polttimon kuva mittaristoo esim. (Tarkista vasen seisontavalo edestä)
gts2003
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja gts2003 »

pasik77 kirjoitti: Mistähän se sitte johtuu ettei mitää ilmota ku mulla on ainaki joka kerta ilmottanu ja sen jälkee tulee se polttimon kuva mittaristoo esim. (Tarkista vasen seisontavalo edestä)
No mulla ainakin on toi ajotietokone ohjelmoitu jälkeen päin niin johtuu varmasti siitä. Sama kun pissapojan nesteen loppumisesta ei tuu ilmotusta. Käsittääkseni jos alkuperäisestä niin tulee...
Onko ooppelilla kiva ajaa? En ole aivan vakuuttunut laadusta.... enkä kyllä muustakaan... mutta silti ajan edelleen ooppelilla...
HraBeigeV6
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja HraBeigeV6 »

Minulla syttyi myös tuo lampun kuva kojetauluun. Hetken aikaa meni kiertäessä autoa ja löytyihän se palanut lamppu..peruutusvalo. Nyt mietityttää sen vaihtaminen. Lamppuhan on tavaratilan "ovessa" ja ilmeisesti pitää purkaa sisäverhousta. Onkohan mimmoinen hommeli? Hieman tutkailin jo manuskaa...
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Jartsi kirjoitti:Kannattaa katsoa takavalot tarkkaan, koska jarruvalot on varmistettu. Eli takavaloissa on kaksilankaiset polttimot, ja jos jarruvalopolttimo ei pelaa, takavalot toimii backuppina ja silloin mittaristosta löytyy tuo herja.
Siis hä? Mullaki palaa toi merkkivalo ja ajotietokone sanoo että oikea takavalo joka on ehjä mutta yksilankaisia ne kaikki on? Jarruvalot pelaa myös.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Corsa D OPC -08 Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
mikk3
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja mikk3 »

Kerran on syttynyt vikavalo mittaristoon ja menin kattoo että missä vika. No oikee parkki oli pimeenä. Noo, menin käymään kaverin luona ja mentiin sitten mun autolla ajelemaan ja kun starttasin niin taas toimi tuo parkki. Varmaan joku pieni tärähdys aiheuttanut sen.
hudu79
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hudu79 »

vectraTBO kirjoitti:
Jartsi kirjoitti:Kannattaa katsoa takavalot tarkkaan, koska jarruvalot on varmistettu. Eli takavaloissa on kaksilankaiset polttimot, ja jos jarruvalopolttimo ei pelaa, takavalot toimii backuppina ja silloin mittaristosta löytyy tuo herja.
Siis hä? Mullaki palaa toi merkkivalo ja ajotietokone sanoo että oikea takavalo joka on ehjä mutta yksilankaisia ne kaikki on? Jarruvalot pelaa myös.

Yksilankaiset polttimot siellä on!
Normisti valojen ollessa parkkeina niille tulee "vajaa" virta, ja jarruttaessa annetaan enempi virtaa jolloin valo kirkastuupi. Näin siis maallikkokielellä ilmaistuna.
Back-uppi toimii siten, että jos ulompi valo joka normisti toimii jarruvalona on palanut niin silloin sisempi ottaa jarruvalon tehtävän. Tätä toimintoa ohjaa can-väylä ymmärtääkseni. Näin siis ainakin -06 farmarin takavalot pelaa.

Jos takavaloissa on ongelma joka ei ratkea polttimoita uusimalla / kontaktipintojen puhdistamisella saattaa vika olla takatilan ohjainboksissa. Omaani sellainen jouduttiin uusimaan, jonka jälkeen on valot pelannu. Hintaa osille, töille ja boksin ohjelmoinnille tuli yli 1000 egee. :evil:
Kuva
Vastaa Viestiin