Kytkimen kirskuminen?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
larppa86
'Admiral'
'Admiral'

Kytkimen kirskuminen?

Viesti Kirjoittaja larppa86 »

Elikkäs kyseessä 4x4 C20LET Calibra jossa 3 lapainen jousittamaton sintteri. Liikkeelle lähdettäessä ja välillä pienemmälle vaihtamisen yhteydessä kytkin kirskuu/kirskahtaa.
Voiko tuo johtua siitä kun öljypohja vuotanut öljyä vauhtipyörälle vai onko kytkinlevy kulunu loppuun?
Kytkin ei kuitenkaan luista ajossa.
_Jape_
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Kytkimen kirskuminen?

Viesti Kirjoittaja _Jape_ »

Vaijeri kuiva, painelaakeri menossa koht puoleen tai tosiaan levy loppumassa. Paha arvuutella kyllä tolla infolla enempää.
Superdiileri.
Maalaus ja hiekkapuhallus työt ammattitaidolla, ota yhteyttä.
larppa86
'Admiral'
'Admiral'

Eikös painelaakerin pitäs vinkua kytkin ylhäällä? Näin mulla ainakin kahessa omassa ollut.
Niin ja tosiian tuntus että kun jonkun aikaa autolla ajellut ja paikat kunnolla lämmenneet, niin kirskumista tapahtuu harvemmin. Sama myös kostealla säällä.
sedan c18xe
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja sedan c18xe »

Mulla on ainaki kirskahtanu toi sintteri aina,
mielestäni kuuluu kytkimen ominaisuuksiin..
larppa86
'Admiral'
'Admiral'

sedan c18xe kirjoitti:Mulla on ainaki kirskahtanu toi sintteri aina,
Onko kirskuminen ollu sulla huomattavaa vai sellasta että joutuu tarkkaan kuuntelemaan? Mulla nimittäin ääni on melko kova, päät kyllä kääntyy kun liikennevaloista lähtee liikkeelle.. :)
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Viesti Kirjoittaja ?! »

larppa86 kirjoitti:
Onko kirskuminen ollu sulla huomattavaa vai sellasta että joutuu tarkkaan kuuntelemaan? Mulla nimittäin ääni on melko kova, päät kyllä kääntyy kun liikennevaloista lähtee liikkeelle.. :)
"Normaali" ääni sintterille,varsinkin kun lämpiää.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
jarkkis
OCF Member 2021

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

jousittamattomat sintterilevyt tahtoo juurikin pitää korinaa ja kirskumista varsinkin jos yrittää ns. luistattaa eli normaalilta tuo "vika" kuulostaa, niinku tuos ylhäällä jo kerrottukin..
larppa86
'Admiral'
'Admiral'

?! kirjoitti:
larppa86 kirjoitti:
"Normaali" ääni sintterille,varsinkin kun lämpiää.
Mulla siis kirskuminen vähenee kun lämpiää kunnolla.
jarkkis kirjoitti:jousittamattomat sintterilevyt tahtoo juurikin pitää korinaa ja kirskumista varsinkin jos yrittää ns. luistattaa eli normaalilta tuo "vika" kuulostaa, niinku tuos ylhäällä jo kerrottukin..
Mutta kuinka kovana tuo kirskuminen on normaalia? Koitan haalia jostain desibelimittarin lainaan ja mittailen mekkalat. Varmuutta tälle haen ihan vain sen takia, ettei tarvis sit talvella 30 asteen pakkasessa ruveta ihmettelemään jos kytkin porsii keskelle mettää.. :)
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Viesti Kirjoittaja ?! »

Kun sintteri palat ovat kuluneet tietyn verran,rupeaa kytkin luistamaan todella nopeasti/paljon.Jos palat kuluneet niiteille asti(kun kerran ääni muuttunut?),luistaa jo todella herkästi.Kokeile vähän varovaisesti polkaista kytkintä kesken vedon esim. hyvällä vääntö alueella nelos vaihteella.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
larppa86
'Admiral'
'Admiral'

Kytkimen luistamista oon testannu niin että 5 vaihde päällä, vauhti n.70km/h kytkin pohjaan, kierrokset ylös, kytkin ylös ja kaasu pohjaan. Luisto loppui melko nopeasti. Kokeilen vielä pienemmällä vaihteella niin että ahdot nousee kunnolla jahka saan tuon toisen takatolpan sinne mihin se kuuluu. Eli ei takakontin puolelle.. :D
Kytkin ei kylläkään oo luistanu vaikka 1, 2 tai 3 vaihteella runttaa kaasun pohjaan ja vetää niin pitkälle kun vetoja riittää, eli ottaa koneesta kaikki irti mitä sieltä tulee.
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

larppa86 kirjoitti:jahka saan tuon toisen takatolpan sinne mihin se kuuluu. Eli ei takakontin puolelle.. :D
Kuulostaa tutulta :D
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
larppa86
'Admiral'
'Admiral'

?! kirjoitti:Kokeile vähän varovaisesti polkaista kytkintä kesken vedon esim. hyvällä vääntö alueella nelos vaihteella.
Kokeilin noin. Eli nelosella vedossa kiekat 3krpm nopee näppäsy kytkimestä ja lappu lattiaan, jäi luistamaan vähän. Tosin noin ku tekee ni ahdot vetäsee heti tuonne 1.3bar huitemille, eli äkillinen rasitus kytkimellä on aika raju.
Taidanpa ajella tuolla niin pitkään että rupee luistamaan enempi ennen ku teen asialle mitään.
Vastaa Viestiin