Mitä haittaa jos lohkolämmitin jatkuvasti päällä?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
jonni13
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja jonni13 »

Onko mitään vaikutusta koneen tiivisteille yms. jos lohkolämmitin (Astra G 1.:cool: on koko ajan päällä?

En kaipaa energiansäästövinkkejä, sillä energia ei tässä tapauksessa maksa minulle mitään. Kun tulen töistä niin laitan lämppärin päälle ja otan sen irti seuraavana aamuna kun lähden töihin.
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Tätä samaa asiaa on ihmetelty joskus ennenkin, sivua vaan en nyt löydä. Ainakin jäähdytysnesteet vanhenee nopeasti, jos pitää autoa kokoajan lämmityksessä.
irmcher
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja irmcher »

Ja kuivattaa sylinterin seinämiä eli rassaa moottoria sitä kautta.
Opel Ascona R6 Mantzel | M5
caravaanari3,0
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja caravaanari3,0 »

ja vastuksen vaihto tulee nopeammin eteen, tod.näk kestää vain talven, jos sitäkään.
ekto
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ekto »

Hae tuolta Clas Ohlsonilta sellainen ohjelmoitava ajastin (ymmärtää viikonpäivät), niin ei tarvitse temppuilla. Hintaa taisi olla 20 eur
http://www.clasohlson.fi/finland/default.asp?sid=1

Sitten jos sekään ei kelpaa niin hommaa X10 kodinautomaatio osia, niin voit kytkeä sen päälle talostasi, sekä ajastaa...
http://www.it-keskus.fi/
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

No tämä on nyt ikuinen väitteleynaihe. Lohkolämmitintä käytetään kohteissa missä käynnistyvyys halutaan varmistaa, esim. dieselkäyttöiset varavoimalaitteet sisätiloissakin. Erona on se pieni seikka että tässä käytössä suositeltava esilämmityslämpötila on 30-40 astetta, elikkä lohkolämmitin ei pääse siirtämään suurinta mahdollista lämpömäärää jäähdytysveteen.
Itse olen miettinyt sitä mahdollisuutta että vois heittää kasaan jonkun termostaattiohjatun systeemin joka pitäis vakiolämpötilan auton moottorissa. Sitten ei olis riippuvainen ajastinkelloista eikä tarttis pelätä että moottori kärsii vahinkoa.
ekto
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ekto »

Onhan niitä sellaisiakin...

EHS M16 on auton lohkolämmittimen yhteyteen asennettava automaattiajastin, joka säätää lämmitystehoa ulkoilman sekä moottorin lämpötilan mukaan. Se säästää energiankulutusta jopa 80%.
http://www.solentia.fi/ehsinfo/EHSM16.htm

EHS C16 termostaattiohjain säätää ohjaamon lämmitystä automaattisesti, ulkolämpötilan perusteella. Lämmityspistoke voi olla kytkettynä jatkuvasti.
http://www.solentia.fi/ehsinfo/EHSC16.htm
-jupe-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -jupe- »

Kyl se ainaki sierras kesti 8vuotta ja joka yö talvella kokoajan johossa.. illasta aamuun
Nismo, millo lie taas ajos
R.Lehtinen
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja R.Lehtinen »

[quote]
On 2004-12-21 12:12, caravaanari3,0 wrote:
ja vastuksen vaihto tulee nopeammin eteen, tod.näk kestää vain talven, jos sitäkään.

Kyllä ainakin duunissa joka auto on viimeset 4 vuotta ollut juuri silleen että päivä päättyy niin johtoon, työt alkaa niin sitten pois, yhtäkään lohkaria ei ole hajonnut. (11kpl autoja)
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Ehkä eniten lohkareita hojottaa kaiken maailman lisälitkut jäähdytysnesteessä. Esim. jäähdyttäjänpaikkausaine, vesipumpunvoiteluaine ym. turhuudet. Saattavat tarttua vastuksen pintaan ja siten vaikeuttavat lämmön siirtymistä nesteeseen ------> lyhyt elinikä.
WeskuR
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja WeskuR »

On 2004-12-21 13:46, keltanokka wrote:
No tämä on nyt ikuinen väitteleynaihe. Lohkolämmitintä käytetään kohteissa missä käynnistyvyys halutaan varmistaa, esim. dieselkäyttöiset varavoimalaitteet sisätiloissakin. Erona on se pieni seikka että tässä käytössä suositeltava esilämmityslämpötila on 30-40 astetta, elikkä lohkolämmitin ei pääse siirtämään suurinta mahdollista lämpömäärää jäähdytysveteen.
Itse olen miettinyt sitä mahdollisuutta että vois heittää kasaan jonkun termostaattiohjatun systeemin joka pitäis vakiolämpötilan auton moottorissa. Sitten ei olis riippuvainen ajastinkelloista eikä tarttis pelätä että moottori kärsii vahinkoa.
Mutta esim voimalaitos tai laivadieselissä kierrätetään esvoitelupumpulla öljyä ennen starttia joten siellä ei haittaa vaikka öljykalövo häipyisikin lämmitettäessä
Kadettimutteri
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Kadettimutteri »

Itse pidin parivuotta sitten autoani jatkuvasti lämmitykseen kytkettynä vaan en enää. Ainakin kovalla pakkasella jatkuva lämmittäminen aiheutti runsaan kondenssiveden kerääntymisen, joka puolestaan aiheutti huohottimen jäätymisen ajonaikan ym. mukavaa. Sen jälkeen, kun rajoitin lämmittämisen kahteen tuntiin ongelmat poistuivat. Vastuksien kestämiseen jatkuvalla lämmittämisellä ei ole merkitystä.
Leppis
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Leppis »

Itse olen 6 talvea käyttänyt joka ainoa arkipäivä 9h lämmittimessä, ei ole mennyt vastus rikki eikä moottorikaan mikään horo ole.
Vilderi
OCF Member 2017
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vilderi »

Kauheeta tuhlausta pitää 9 tuntia, vaikka vaan hetki riittäs..
kadett c coupé -79 V6
Tigra 1.4 16v
Janne T
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Janne T »

On 2004-12-24 00:09, Vilderi wrote:
Kauheeta tuhlausta pitää 9 tuntia, vaikka vaan hetki riittäs..
Niin, mutta kun "itse ei tarvi maksaa mitään". :smile:

Näinhän se aina menee - "ei se tuo yksi MINUN heittämä roska tätä maailmaa saastuta" ja niin edelleen...
Vastaa Viestiin