Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Venttiilikoppa irti.
Tulpanreikään paineilmasovitin. Paine sisään
venttiilijousi läjään puristimella. Venttiilijousi 'rikat' irti. Jousi irti. Vanha kumi irti uusi kumi paikoilleen.
Noin ne ainakin ennen on vaihdettu ja aikaa ammattilaisilla (ei minulla) menee 1 - 2 tuntia.
-Janne-
Joo noin me vaihdettiin kaverin kaa sen Mazdaan(626 GTi-16)just viime viikonloppuna ohjarikumet. Kannattaa vielä muistaa, jos suurta painetta käyttää kompurassa, laittaa vaihde päälle ja kiilat renkaiden molemmin puolin, ettei moottori lähde pyörimään
Meillä nyt kului operaatioon aikaa rauhalliseen tahtiin suurinpiirtein yks päivä, mutta meillä ei ollutkaan mitään erikoistyökaluja käytettävissä. Loppujen lopux helppo homma.
Drive hard, drive fast... but never ever finish LAST!!
Venttiilikoppa irti.
Tulpanreikään paineilmasovitin. Paine sisään
venttiilijousi läjään puristimella. Venttiilijousi 'rikat' irti. Jousi irti. Vanha kumi irti uusi kumi paikoilleen.
Noin ne ainakin ennen on vaihdettu ja aikaa ammattilaisilla (ei minulla) menee 1 - 2 tuntia.
-Janne-
Tohon ohjeeseen lisäisin varmuuden välttämiseksi, pyöritä se mäntä ylös, johon vaihdat venttiilejä. Mikäli joku menee pieleen niin ventiilivarren pää jää näkyviin, jos sattuu putoamaan vaikka alas.
Työnä ei mikään amerikan ihme, kun on kunnon työkalut. Sillä jopa minäkin pystyn moisen tekemään ).
j.h
<font size=-1>[ This Message was edited by: Tuomas on 2004-06-29 01:10 ]</font>
Venttiilin varren kumien vaihto olis edessä omppuun, tarkoitus olis tehdä se ilman kannen irrotusta.. Hyvät neuvot ovat tervetulleita..
Onkohan suurta merkitystä onko kumit alkuperäisiä vain jotain ne motonetin osia..?
Öljyn kulutus suuri n. 0,7l/1000km, epäily että venttiilinvarren tiivisteet falskaa?
lopuksi rupeaa nykimään pienillä kierroksilla. Kun lambda-anturi mittaa, että nyt tulee palamatonta putkesta, rupeaa säätään seosta laihemmalle ja venttiilit palaa entistä herkemmin!
"Nykiminen johtuu pakoventtiilien huonosta kunnosta, oireen pahentuessa pakoventtiili palaa ja rupee käymään kolmella, lopuksi tulee kappaleina putkesta ulos. Vaatii kansirempan. Kustannus merkkiliikkeessä 2000-3000 E . Mulla tuli maksaan 200 E itse rempattaessa ja auto oli 1.6 Vectra -98 aj.100000!!!!!
4 kpl Pakoventtiilejä vaihdettiin loput hiottiin, yhdestä oli lähteny puolet lautasesta. Tulpasta näkee onko venttiilit menossa vai ei.
Kannenpultit on venyviä ja ne pitää vaihtaa