Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Altti450 kirjoitti:Onko niin, että tuo scantool.netin softa toimii vain tuon heidän piirinsä kanssa, eikä esim. tuon vag-com:in kanssa?
ELM323 piirille löytyy useita softia, joista yksi on mm. www.omega.fi softa.
Paras softa (tai ainakin monipuolisin) näyttäisi olevan Linuxille tehty FreeDiag.
DigiMoto ( www.digimoto.com ) näyttäisi käyttävän myös ELM323 piiriä.
Juu tuo freediag onkin siinä mielessä kätevä, että sen saa asennettua vaikka cd:ltä buuttaavaan linukkaan. Tosin se taisi olla täysin komentotilassa käytettävä, mutta haitannekko tuo.
edit: Lisättäköön sen verran että itse ajattelin asentaa tuon freediagin Knoppixiin, joka siis on cd:ltä ajettava linukka.
HaSe kirjoitti:OBD tulee sanoista On Board Diagnostig ja se on autonvalmistajien yhteinen standardi eli peruskomennot (eli kieli) ovat kaikilla samat. Liitynnän toteutuksessa (eli se miten autoon kytkeydytään) on sitten eroja. Eurooppalaisilla on yleisesti käytössä ISO. Muita liitäntöjä ovat VPW, PWM:
VPW (general motors), PWM (Ford products), and ISO 9141-2 (Asian/European).
ISO liitäntä käyttää liittimen pinnejä 7 ja 15, mutta piinniä 15 ei välttämättä tarvita, eikä sitä myöskään ole kaikissa Opeleissa.
INTERFACE SIGNAL CONNECTOR PIN #
12 Volts (vehicle battery) 16
Signal ground 5
Bus + (for VPW & PWM) 2
Bus - (for Pwm only) 10
L line (for ISO 9141) 15
K line (for ISO 9141) 7
Olen itse tehnyt vähän koodia LabView 7 ohjelmalla ja jos jollain on kiinostusta koodin vääntöön, niin voin lähetellä e-maililla.
Ilmainen perus softa löytyy osoitteesta: www.scantool.net (käyttää ELM 323 piiriä)
Oletko saanut toimimaan ISO- standardia käyttävän laitteen vanhemmissa opeleissa, mulla on nuo omppu ja vectra ja kun kokeilin niin antoi vain bus init erroria, kokeilin eri softiakin, mutta en onnistunut saamaaan toimimaan, siis laite oli Scantool elm 323 ISO.
VXdiag(MDI)/Tech2/OpCom/Opelscanner testerit..yv:llä yhteys, pohjois-pohjanmaan alueella
TDIC kirjoitti:Oletko saanut toimimaan ISO- standardia käyttävän laitteen vanhemmissa opeleissa, mulla on nuo omppu ja vectra ja kun kokeilin niin antoi vain bus init erroria, kokeilin eri softiakin, mutta en onnistunut saamaaan toimimaan, siis laite oli Scantool elm 323 ISO.
Kaverin 97 Omega MV6:ssa ei ainakaan toiminut. Olen käyttänyt sitä vain omassa -01 Vecussa. Kokeilin aamulla duuniin mennessä tuota Digimoton 4.0 softaa, mutta lukemat hyppi miten sattuu. ELM323:n datalehdessä kerrotaan, kuinka sitä voi käyttää esim. Windows Hyper terminaalilla. Valmiista softista olen käyttänyt vain tuota Scantoolia ja PocketPC:llä OBD Gaugea ( http://qcontinuum.org/obdgauge/index.htm )
jos joku on saanut jollakin konstilla tai laitteella tiedot ulos esim vectra, omega astra, jota eivät vielä täytä obd standardia niin olisi ihan kiva tietää millä se onnistuu, koska pääseväthän ne "nyrkkipajoillakin" niihin käsiksi.
VXdiag(MDI)/Tech2/OpCom/Opelscanner testerit..yv:llä yhteys, pohjois-pohjanmaan alueella
Olisko kellään pk-seudulla toimivaa lukijaa? Voisin parikymppiä pulittaa koodinluvusta. Läppäri löytyy tarvittaessa. Eli varmasti toimiva piuha pitäisi löytyä. Jos löytyy niin pistä messua -> altti [ät] bastu [piste] net
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
Olen risteillyt koko netin läpi ristiin rastiin etsiessäni ohjeita opelin käyttämän OBD1 protokollan salojen ratkaisemiseksi, mutta turhaan!!! Tuntuu merkilliseltä ettei KUKAAN ole saanut aikaiseksi toimivaa rajapintaa PC:n RS232 portin ja opelin OBD1 liittimen väliin. OBD kakkosestahan löytyy tietoa pilvin pimein, mutta se onkin kansainvälinen standardi. OBD1 on periaatteessa paljon helpompi, koska se on ihan perus-sarjaliikennettä välittävä liitin, mutta siitä huolimatta se tuntuu olevan täysin "pimeää" aluetta. Merkkikorjaamoilla ja jopa "nyrkkipajoilla" on käytössä analysaattorit jotka osaavat lukea vaikka mitä tuon OBD1 portin kautta, joten ei sen nyt niin mahdotonta pitäisi olla.
Sarjaliikenteen pitäisi hoitua sarjakaapelilla, mutta PC:hen pitäisi löytää softa joka hallitsee opelin OBD1:n sarjaliikenteen. Siitä päästäänkin seuraavaan mielenkiintoiseen aiheeseen - nimittäin siihen, tukeeko opelin merkkikorjaamoiden käyttämä TIS - ohjelmisto suoraa sarjaliitäntää OBD1 liittimeen? Eli voisiko TIS olla ratkaisu tuohon softapuolen ongelmaan? Tietääkö joku?