Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Voiko lambda-anturin rinnalle kytkeä suoraan seosmittarin joka tarkkailee lambdan antamaa signaalia? Siis siten ettei lambdan normaali toiminta häiriytyisi moottorinohjauksessa.
On 2003-02-04 19:55, bone wrote:
Voiko lambda-anturin rinnalle kytkeä suoraan seosmittarin joka tarkkailee lambdan antamaa signaalia? Siis siten ettei lambdan normaali toiminta häiriytyisi moottorinohjauksessa.
Voi ja ei
Jos seosmittari on hyvin tehty, niin se ei kuormita signaalia ja sen voi kytkeä.
Siis mittarin irti ja kiinni ollessa katsotaan muuttuuko lambda-anturin signaali (mielellään oskilloskoopilla). Jos ei muutu niin kaikki ok.
Seosmittarin asentaminen ei vaikuta säätöihin!!! jos seosmittari näyttää jotain outoo ni sit on vuoto(ja) jossain päin imusarjaa tai putkea, tai sit on anturi hajalla jolloin se kyl vaikuttaa koneeseen!!!
"Elämä opettaa, kuolema lopettaa"
"kalikan raato ja 1.5bar"
Turvallisinta on käyttää erillistä lambdaa seosmittarille.Esim FMI:n seosmittarit tulee aina lambdan kanssa.Olen kysellyt asiaa monesta eri paikasta ja aina olen saanut vastaukseksi, että käytä erillistä lambdaa.
On 2003-07-08 12:03, tiiikeri wrote:
Olen kysellyt asiaa monesta eri paikasta ja aina olen saanut vastaukseksi, että käytä erillistä lambdaa.
Juurikin näin sain itse myös vastaukseksi, että suositeltavaa on käyttää erillistä lambdaa seosmittarille, eli toinen vaan alkuperäisen läheisyyteen. Ja kytkennät huolella, maadoitus, signaali ja virta. Itsellä tuo seosmittari tuntuu seilaavan vähän miten sattuun kun kytkin sen alkuperäisen rinnalle, koneen toiminnassa ei ole ainakaan vielä ilmennyt mitään poikkeavaa.